Inget avdrag för kundevent

Ett företags utgifter för kundevent som riktats mot befintliga kunder, samarbetspartners och tilltänkta kunder ansåg kammarrätten vara representation som inte var avdragsgill.

H AB bedriver kapitalförvaltning för kunders räkning. För att behålla gamla och förvärva nya kunder hade företaget bjudit in olika kundgrupper till event av kulturell karaktär där företaget även bjöd på viss förtäring.

Marknadsföring eller representation

Om ett företags utgifter för kundevent kan räknas som marknadsföring är hela beloppet fullt avdragsgillt. Det kräver i regel att aktiviteten riktar sig mot en obestämd krets av personer som kan anses vara potentiella kunder.

När eventet inte är marknadsföring kan en del av de totala utgifterna få dras av enligt reglerna för representation, om lagens krav för detta är uppfyllda. Det kan vara fallet när aktiviteten riktar sig mot en bestämd krets personer. Avdrag får då endast göras för skäliga utgifter som har ett omedelbart samband med näringsverksamheten på sådant sätt att det uteslutande är fråga om att inleda eller upprätthålla affärsförbindelser eller om utgifterna avser jubileum eller personalvård.

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten påpekade att avgörande för avdragsrätten för en utgift är utgiftens samband med företagets förvärvande och bibehållande av inkomster. Representation och marknadsföring för att främja ett företags försäljning uppfyller detta krav på samband.

Genom knytande av kontakter med tilltänkta kunder och stärkande av banden med gamla kunder ansåg förvaltningsrätten att eventen i de aktuella målen hade främjat företagets försäljning.

Det huvudsakliga syftet med eventen var därför avgörande för om avdragsrätten skulle bedömas enligt reglerna för marknadsföring eller representation.

Av utredningen framgick att det var vid den förtäring som det bjudits på och i samband med anmälan som kontakter hade knutits med nya kunder. Eventen hade präglats av gästfrihet mot deltagarna med syfte att bereda deltagarna trivsel och nöje. Det huvudsakliga syftet var därför representation, ansåg förvaltningsrätten. Därmed uppkom frågan om representationen hade sådant omedelbart samband med den bedrivna verksamheten att avdrag kunde medges.

Enligt förvaltningsrätten hade representationen inte något omedelbart samband med företagets näringsverksamhet. I samband med eventen hade det inte förts några affärsförhandlingar med kunder eller tilltänkta kunder även om kontakter knutits. Den omständigheten att representationen bidragit till såväl nya kunder som att gamla kunder hade kunnat behållas föranledde enligt förvaltningsrätten inte någon annan bedömning. Företagets representation vid kundeventen medförde därför ingen rätt till avdrag.

Kammarrätten i Stockholm instämde i förvaltningsrättens bedömning.

Dom 2015-05-08. Mål nr 8991, 8992-14

Företagsaktuellt nr 4 2015



Färdplan för Sverige: Så ska vi hänga med i AI-utvecklingen

I december förra året tillsattes en kommitté med uppdrag att identifiera behov av och lämna förslag på åtgärder som kan bidra till att stärka utvecklingen och användningen av …

Bolag och Brott: Nya lagar ger myndigheter skarpare verktyg mot ekonomisk brottslighet

Regeringen har nu godkänt flera förslag från utredningen ”Bolag och Brott” och vid årsskiftet skärps Sveriges regler mot ekonomisk brottslighet. Myndigheter får fler och bättre verktyg …

Från den 1 december sänks räntan på skattekontot

Nu sänks räntorna på skattekontot för andra gången i år. Det gäller både kostnadsräntan och intäktsräntan. De nya räntorna gäller från och med den 1 december 2024. Den sänkta …

Förenklade regler för fåmansföretag: Vad innebär förslagen för dig som delägare?

Du kanske har hört att det finns ett förslag på ändrade regler för beskattning av andelar i fåmansföretag. Du kanske ställer dig frågan om det är något du som delägare borde göra …

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  …

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …

Senaste nytt